Blog santai - Mengajar Anak Buang Air (Potty)

22 Jun 2012


Ehsan dari ubikayudankopio.blogspot.com

Mesti semua ibu berfikir, bila masa yang sesuai nak hentikan anak kecil dari memakai pampers. Setahun, setahun setengah atau pun dua tahun. Aku dulu pun punya masalah yang sama. Iya lah tak kan nak biar sampai 4 tahun baru nak berhenti pakai lampin kan.

Sebenarnya tidak ada umur yang khusus untuk mengajar anak kecil buang air sendiri di toilet. Walaupun ada sumber yang mengatakan umur 2 tahun adalah masa yang sesuai kerana pada peringkat umur ini, anak-anak sudah pandai bercakap.


Jantina anak juga memainkan peranan, biasanya anak perempuan lebih cepat diajar berbanding dengan anak lelaki. Tetapi itu bukanlah alasan untuk kita tidak mengambil peluang mengajar anak untuk membuang air sendiri di toilet tanpa lampin pakai buang. Cuba bayangkan berapa banyak penjimatan wang yang kita boleh buat kalau anak dah tak pakai pampers. Pampers sekarang bukannya murah...

Antara cara2 yang aku guna untuk anak-anak aku ialah:

Toilet Train
Sekarang kan zaman canggih, budak2 pun ada toilet training. Toilet train ni boleh dibeli di kedai2 yang menjual barangan baby atau pun kat pasaraya di 'babies department'. Biasanya setengah jam selepas anak aku minum susu atau makan, aku akan bawa dia ke toilet train untuk melatih dia supaya membuang air di tempat yang betul.

Sejam sekali
Paling kurang pun, setiap sejam kita mesti tanya anak sama ada dia nak buang air ataupun tidak. Kalau anak yang pandai bercakap dan dia menjawab tidak mahu...biasanya aku guna cara pujuk rela. Kita cakaplah dia budak pandai, budak baik dan seumpama dengan nya. Umpan lah sikit dengan biskut ke kuih ke....

Ibu bekerjaya
Kalau ibu bekerja macam mana????. Mulakan mengajar pada hari cuti. Ambil masa anda sedikit. Bayangkan 1 hari ada berapa jam, kalau 1 jam sekali kita latih anak untuk buang air...tak ke dalam satu hari dia dah belajar 24 kali.....

Berpakatlah dengan pengasuh anak anda untuk sama2 membantu mengajar anak anda belajar membuang air sendiri di toilet. Hadkan bilangan pampers yang akan diberikan kepada pengasuh anda. Dengan cara tersebut anak anda akan cepat belajar. Iyalah kan, sudahnya pampers tak cukup....

Bagi mereka yang ada maid kat rumah lagi lah senang. Tegaskan maid anda supaya membimbing anak anda agar belajar buang air di toilet.

Waktu malam
Apabila tidur di waktu malam, kejutkan anak anda setiap 2 jam sekali untuk mengelakkan  dia dari 'terbuang' di atas katil. Macam mana kalau anak akan meragam bila dikejutkan? kalau aku masa Syifa dulu, aku angkat je dia lepas tu suruh dia buang air sambil tidur....dia dengar jugak, padahal dia tengah tidur.

Disiplin
Apa yang paling penting kita kena disiplin diri kita dulu barulah kita boleh ajar anak kita. Anak kita tak kan pandai dalam masa sehari, tapi tak memakan masa setahun pun. Lebih kurang seminggu dua sahaja.